Employee Advocacy to praktyka, która zyskuje na popularności. Wdrażają ją coraz chętniej działy HR czy właściciele firm. Nie dziwi nas to, bo jesteśmy pewni, że każda firma to przede wszystkim ludzie! Dlaczego by więc do promocji i szerzenia informacji na temat organizacji nie zaprosić jej pracowników? Dowiedz się więcej o tym, czym jest Employee Advocacy, dlaczego pracodawcy chętnie wykorzystują to narzędzie oraz jak wdrożyć je w swojej firmie.

Czym jest Employee Advocacy?

Termin Employee Advocacy możemy dosłownie przetłumaczyć jako rzecznictwo pracowników. W praktyce oznacza to bycie ambasadorem firmy i pracodawcy w ramach programu], do którego zaproszeni są pracownicy organizacji. Employee Advocacy polega na reprezentowaniu marki, pozytywnym wyrażaniu się o niej i promowaniu usług czy produktów, jakie dostarcza przez pracowników. Wszystko to ma na celu budowanie dobrego wizerunku marki jako pracodawcy. Jednak w centrum zainteresowania jest tu nie firma samej w sobie, ale ludzie, którzy ją tworzą oraz ich marki osobiste. Komunikaty pracowników mają większą  wiarygodność, niż te tworzone przez firmy, potwierdzają także jakość organizacji i wzmacniają jej pozycję na rynku.

Czym Employee Advocacy różni się od Employer Brandingu?

W ostatnich latach dużo mówi się o Employer Brandingu. Jest to działanie polegające na budowaniu marki pracodawcy w odniesieniu do postrzegania jej przez klientów, kontrahentów czy też potencjalnych pracowników. Employer Branding jest odgórnym działaniem wizerunkowym, strategicznie zaplanowanym przez działy HR, właścicieli firm, kadrę zarządzającą lub zespół marketingu. Polega on na promowaniu wizji, misji i wartości marki, a elementy tych komunikatów powinny być ze sobą spójne.

Tym, co odróżnia Employee Advocacy od Employer Brandingu jest decentralizacja komunikatów oraz narracji przyświecającej procesowi. Kluczowe w tym wypadku jest oddanie głosu pracownikom, podkreślenie różnorodności spojrzeń osób zatrudnionych i sposobów mówienia o firmie. Bardzo ważnym aspektem dotyczącym Employee Advocacy jest autentyczny przekaz, możliwość wyrażenia siebie swoimi słowami i brak odgórnie nadanych briefów czy standaryzacji wymaganego sposobów komunikacji. I to właśnie ta naturalność wynikająca z oddania pałeczki pracownikom sprawia, że działania Employee Advocacy przynoszą efekty oraz pozytywnie wpływają na wizerunek firmy. Jak wskazują eksperci LinkedIn, treści, które publikowane są przez pracowników na ich profilach na tej platformie społecznościowej, są postrzegane jako osiem razy bardziej autentyczne niż te, które postuje firma na oficjalnym fanpage’u! Dodatkowo LinkedIn przekonuje, że materiały z kategorii Employee Advocacy generują aż siedem razy więcej pozytywnych reakcji i odpowiedzi, niż publikacje organizacji, w której te osoby pracują.

Jak wybrać pracowników do programu ambasadorskiego w firmie?

Kluczem do sukcesu działań Employee Advocacy jest dobór odpowiednich osób do tego firmowego programu ambasadorskiego.

Działania na rzecz wizerunku i rozwoju organizacji powinny być przede wszystkim w pełni dobrowolne. Pracodawca nie może zmuszać pracownika, aby ten brał udział w takim programie. Do tego kandydat czy kandydatka musi być osobą otwartą, pełną entuzjazmu i pozytywnego nastawienia, pewną siebie oraz swoich kompetencji. Osoba biorąca udział w programie powinna identyfikować się z wartościami firmy czy też być zadowolona z pracy w jej szeregach. Ważne jest również, aby była to osoba, który lubi dzielić się swoimi przemyśleniami czy doświadczeniami z codziennej pracy  oraz chętnie zrobi to na różnych social mediach oraz kanałach offline. Warto także pamiętać, że takie działania przynoszą korzyść także pracownikom, ponieważ wpływają na ich personal branding i rozpoznawalność na rynku.

Jak wdrożyć działania Employee Advocacy w miejscu pracy krok po kroku?

Twoim zadaniem, jako HR-owca bądź właściciela jest sprawne wdrożenie programu ambasadorskiego oraz przeprowadzenie pracowników przez ten marketingowy proces transparentnie i w pełnym komforcie. Do tego niezbędna jest odpowiednia strategia.

Zacząć więc należy od wyboru osób, które staną się przedstawicielami marki zgodnie z wytycznymi, o których pisaliśmy wyżej i będą chcieli udostępniać treści w imieniu marki.

Następnie należy określić cel, jaki przyświeca tym działaniom. Czy jest to zwiększenie zasięgu i poszerzenie grona osób, które słyszą o firmie w przestrzeni internetu? Czy może być zbudowanie wiarygodności marki i pozycjonowanie się przez promocję ekspertów w danej dziedzinie? A może promocja konkretnych usług czy produktów promowanej firmy? To już zależy od indywidualnych oczekiwań marki.

Po tym przychodzi czas na ustalenie jasnych zasad tego typu współpracy. Oznacza to wymienienie wszystkich rodzajów świadczeń w ramach programu Employee Advocacy.  Spisanie sposobów ich realizacji jak również ilości na przykład publikacji czy wystąpień w danym okresie.

Później należy wdrożyć program w życie. Nie zapominaj jednak o wsparciu pracowników w ich przygodzie z Employee Advocacy. Warto w tym obszarze oferować szkolenia czy służyć radą. Dobrym sposobem jest wprowadzenie pozytywnej rywalizacji wśród pracowników objętych programem czy też  nagradzanie zaangażowania zatrudnionych. Pamiętajmy, że w przeciwnym razie entuzjazm i chęci mogą osłabnąć, a efekty działań po jakimś czasie mogą być coraz mniejsze.

Jakie praktyki Employee Advocacy możemy wyróżnić?

Warto wspomnieć, że działania Employee Advocacy mogą przybierać formy zewnętrzne – czyli te skierowane do osób z branży, kontrahentów, znajomych, potencjalnych pracowników czy nowych klientów. Jak również mogą objawiać się w formie działań wewnętrznych – czyli tych skierowanych do innych, obecnie zatrudnionych już pracowników danej firmy.

Wyróżniamy następujące zewnętrzne aktywności w ramach Employee Advocacy:

Z kolei w ramach wewnętrzne aktywności Employee Advocacy możemy wyróżnić:

Jakie korzyści może przynieść Employee Advocacy Twojej firmie?

Powołując się na badania LinkedIn, firmy, które wdrożyły program ambasadorski, mogą pochwalić się 26% wzrostem retencji pracowników oraz wzrostem lojalności wśród zatrudnionych osób aż o 58%. Innymi danymi, na jakie wskazują eksperci platformy, jest fakt, że Employee Advocacy może zwiększyć świadomość marki o 24%, ruch w sieci o 11%, a przybycie do firmy potencjalnych klientów o 6%.

My, z naszego doświadczenia możemy wyróżnić jeszcze takie pozytywy tej praktyki jak lepszy wizerunek i reputację organizacji, rozwój firmy oraz wzrost sprzedaży, a także zwiększenie motywacji i efektywności pracowników! Wiemy o tym dobrze, bo sami wprowadziliśmy program Employee Advocacy. Przekonaj się o tym sam we własnej firmie.