Zdrowie psychiczne, równowaga emocjonalna i work-life balance to nie tylko modne obecnie hasła, ale to podstawa funkcjonowania każdego pracownika, o którą zadbać powinien pracodawca. Aż 76% ankietowanych w badaniu „Dobrostan psychiczny w pracy”, jako przyczynę swoich problemów psychicznych wskazało właśnie stres w pracy. A konsekwencje złej kondycji psychicznej zatrudnionych  są dużym zagrożeniem zarówno dla nich samych, jak i dla dobra organizacji. Dowiedz się jak zadbać o zdrowie psychiczne pracowników, zapewnić im dobre samopoczucie  i  komfort w pracy.  

By pracownik mógł być zmotywowany, jego działania przyniosły oczekiwane efekty oraz by wyrażał chęć aktywnego uczestnictwa w życiu firmy, należy zadbać o jego samopoczucie w strukturach organizacji. Dobrostan pracowników  jest bardzo ważnym czynnikiem zawodowego funkcjonowania i zadowolenia z zatrudnienia.

Na ten aspekt pracy szczególnie wrażliwe są młode osoby, czyli przedstawiciele Generacji Z. To oni w perspektywie najbliższego roku, będą stanowić 27% osób zatrudnionych na światowym rynku pracy. Aż 94% przedstawicieli Gen Z aktywnych na rynku pracy deklaruje, że dbanie pracodawców o zdrowie psychiczne ich pracowników jest dla nich bardzo ważne — wynika z raportu They.pl „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki? Insighty o generacji bez generalizacji”.

Takie statystyki nie powinny nikogo dziwić. Zaburzona równowaga psychiczna w miejscu pracy może mieć poważne skutki.

Dlaczego warto zajmować się zdrowiem psychicznym w miejscu pracy?

Brak dbania o zdrowie psychiczne w miejscu pracy może skutkować szeregiem negatywnych zmian w nastawieniu, jakości pracy oraz wprowadzanej do organizacji atmosferze. Możemy wymienić takie konsekwencje jak chociażby:

Wpływ na takie zachowanie  ma m.in. chroniczny stres, nierealne wymagania i oczekiwania, niepartnerskie podejście do pracownika, brak zachowanego work-life balance czy toksyczne środowisko pracy. Taka atmosfera i okoliczności w efekcie przekładają się na częstą rotację pracowników, która zaburza sprawne funkcjonowanie firmy oraz może grozić wypaleniem zawodowym.

Nie tylko psycholog, ale także pracodawca

Relacja na linii manager — pracownik jest z założenia obustronna, a firma to żywy organizm, w której zachowanie każdej osoby ma wpływ na atmosferę panującą w organizacji.

Dlatego bardzo ważna jest obserwacja zatrudnionych osób, dzięki której na wczesnym etapie można wychwycić obniżony nastrój, słabą efektywność lub też brak zaangażowania. Wówczas należy zastanowić się nad przyczyną tego stanu rzeczy.

Kluczowym jest fakt, że zmiany w nastawieniu i zachowaniu pracowników wynikają najczęściej z wewnętrznych problemów firmy, a nie z indywidualnych zmian w nastawieniu czy też w niesubordynacji. Dlatego więc w takim wypadku warto zbadać trudności, z jakimi mierzy się na co dzień zespół i wprowadzić nowy sposób zarządzania organizacją, który wpłynie na lepszą efektywność i zadowolenie z pracy.

Co może zrobić pracodawca, aby wspierać zdrowie psychiczne zatrudnionych?

By uniknąć problemów lub gdy tylko się one pojawią sprawnie i skutecznie na nie zareagować warto wdrożyć kilka przykładowych rozwiązań:

Badanie zaangażowania sposobem na dobre samopoczucie pracowników

Metodą, która również wesprze pracodawców w dbaniu o zdrowie psychiczne pracowników, jest badanie zaangażowania i opinii. Ostendi Team Insight Survey to narzędzie, które pozwala spojrzeć na organizację w szerszym kontekście, dzięki szybkiemu i skutecznemu pozyskiwaniu informacji dotyczących funkcjonowania ważnych obszarów wpływających na efektywność biznesu. Wyniki badania stanowią wartościową diagnozę obecnego poziomu satysfakcji i zaangażowania zatrudnionych osób, a także są narzędziem świadomego i skutecznego zarządzania zespołem.

Badanie zaangażowania skonstruowane jest jako zestaw prostych pytań do pracowników, bo kto jak nie oni wiedzą najlepiej, co wpływa bezpośrednio na osiągane wyniki? Ostendi Team Insight Survey jest narzędziem spersonalizowanym do potrzeb każdej organizacji dzięki indywidualnemu dopasowaniu pytań do specyfiki danej firmy. Kwestionariusz Team Insight Survey został opracowany na podstawie koncepcji Petera Moxona opisanej w „Building a Better Team: A Handbook for Managers and Facilitators” oraz 12 aspektów zaangażowania pracowników, wskazanych w badaniach Instytutu Gallupa. Całość badania podsumowana jest za pomocą jednego, spójnego i przejrzystego raportu.

Kluczowymi benefitami wprowadzenia tego narzędzia są:

Codzienne działania wszystkich pracowników wpisujące się w te obszary, to podstawowe filary sprawnej organizacji. Badanie zaangażowania i satysfakcji, przeprowadzane w sposób cykliczny, pozwoli na szybkie rozpoznanie kryzysów w organizacji oraz umożliwi podjęcie natychmiastowych działań. Ponieważ należy pamiętać, że pracownik, który czuję się zadbany i wysłuchany, odpłaca się firmie poprzez swoje zaangażowanie. Dobra kondycja psychiczna pracowników wpływa zaś na osiąganie lepszych efektów w codziennej pracy. Dzięki czemu zadowolenie jest obustronne, a firma notuje coraz lepsze wyniki i ugruntowuje swoją pozycję na rynku.