Czy jesteś przygotowany na nadchodzące zmiany na rynku pracy?

Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy świadkami gigantycznej rewolucji społecznej – w tym dotyczącej rynku pracy. Od 2012 r. mieliśmy do czynienia z rynkiem pracownika. To pracodawcy w ostatnich latach prześcigali się w pozyskiwaniu najlepszych, najbardziej utalentowanych pracowników, dając im coraz to więcej dodatkowych benefitów. W konsekwencji coraz częściej można było zaobserwować, że kandydaci prezentowali „luźny” stosunek do procesów rekrutacyjnych oraz do podpisywanych dokumentów (często na LinkedIn można było spotkać wpisy o tym, że osoby, które podpisały umowy zmieniały decyzję i nie pojawiały się w pracy).

Jak obecny kryzys wpłynie na rynek pracy?

Kryzys gospodarczy, wynikający z ogłoszenia pandemii COVID-19, może doprowadzić do tego, że zgodnie z szacunkami Międzynarodowej Organizacji Pracy, nawet 25 mln osób na całym świecie straci pracę. Już teraz obserwujemy masowe zwolnienia w branży hotelarskiej, turystycznej i gastronomicznej, a za chwilę z dużym prawdopodobieństwem przyjdzie czas także na inne branże. Całość tych zmian najprawdopodobniej doprowadzi do tego, że rynek pracy zmieni się na rynek pracodawcy, a co za tym idzie na rynku pojawi się wielu utalentowanych ludzi, którzy stali się ofiarami ekonomicznymi (nie somatycznymi) koronowirusa. Tym samym te firmy, które będą nadal prowadzić procesy rekrutacyjne, będą miały możliwość wyboru pracownika z większej puli dostępnych kandydatów. Dodatkowo, obecna sytuacja związana z pracą zdalną da nam doświadczenie, że liczne procesy (w tym rekrutacyjne) możemy przeprowadzić online i wcale nie wpływa to na ich efektywność, co więcej może wręcz korzystniej wpływać na poziom kosztów. Dlatego też pojawia się pytanie:

Jakie narzędzia możemy wykorzystać, aby efektywnie (zarówno pod kątem rezultatów, jak i kosztów) przeprowadzić rekrutację online?

Odpowiedź na to pytanie jest tym bardziej zasadna, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że średni koszt dokonania błędnego wyboru kandydata w różnych badaniach europejskich jest szacowany na około 15 tysięcy euro.

Co należy zrobić? Jakie narzędzia w rekrutacji online możemy wykorzystać?

W celu zapewnienia sobie sukcesu w prowadzonym procesie rekrutacji online konieczne jest podjęcie kilku kroków. Jakie są to kroki?

1. Określ cel stanowiska

O dochodowości oraz korzyści dla biznesu? Co się stanie w organizacji (biorąc pod uwagę wyznaczoną strategię), jeżeli tego stanowiska nie będzie? Odpowiedź na t becne czasy będą także mocnym weryfikatorem zasadności wielu stanowisk – ich potrzeby istnienia w organizacji. Dlatego też niezmiernie ważne jest, aby zadać sobie pytanie – po co jest to stanowisko w organizacji? W jaki sposób będzie przyczyniać się do wzrostu dochodowości oraz korzyści dla biznesu? Co się stanie w organizacji (biorąc pod uwagę wyznaczoną strategię), jeżeli tego stanowiska nie będzie? Odpowiedź na te pytania ułatwi następnie zdefiniowanie oczekiwanego profilu kandydata.

2. Zdefiniuj profil kandydata (osobowościowy, kompetencyjny, kwalifikacyjny)

Zastanów się, jakim profilem osobowości i kompetencjami powinien charakteryzować się kandydat, aby był dopasowany do Twoich wymogów organizacyjnych, tj. był dopasowany do zespołu, do wyzwań, jakie stawia stanowisko. Następnie dopiero zdefiniuj poziom kwalifikacji jakimi powinien charakteryzować się kandydat.

3.Wybierz zobiektywizowane metody oceny zdefiniowanego profilu

Obecne czasy spowodowały, że doszło do przyśpieszonej digtalizaji różnych obszarów – w tym przede wszystkim obszaru rekrutacji. Zapewne konsekwencją będzie także wzrost zaufania do różnych metod, które pozwalają w sposób rzetelny i trafny zweryfikować dopasowanie kandydata do naszych wymogów organizacyjnych. Jednym z takich narzędzi jest Ostendi Talent Hunter, które jako jedyne dostępne na rynku narzędzie zabezpiecza interesy rekrutującego pod względem RODO, umożliwia zdefiniowanie oczekiwanego profilu i następnie zestawienie go z profilem kandydata. Tym samym (poza wyczerpującym opisem funkcjonowania kandydata w różnych ważnych obszarach biznesowych) otrzymujemy informację, na ile kandydat będzie dopasowany do naszych wymogów organizacyjnych. Wykorzystanie tego typu narzędzi z jednej strony jest łatwe i szybkie, zmniejsza również prawdopodobieństwo podjęcia błędnej decyzji rekrutacyjnej.

Dodatkowymi narzędziami, które możemy wykorzystać są np. testy sprawdzające szeroko pojęte zdolności uczenia się bądź też testy wiedzy, rewidujące posiadaną wiedzę u kandydata.

Pamiętaj jednak, aby przy wyborze odpowiednich narzędzi kierować się także perspektywą wytrzymałości kandydata.

Wykorzystanie tego typu narzędzi zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia dobrej decyzji – zwłaszcza w sytuacji, kiedy rekrutacja prowadzona jest jedynie w formule online. Patrząc na obecną sytuację na rynku istnieje prawdopodobieństwo, że ta forma rekrutacji zagości u nas na dłużej – tym samym jako osoby prowadzące procesy rekrutacyjne musimy być wyposażeni w odpowiednie narzędzia, które będą wspierać nas w podejmowanych decyzjach.

_____

Autor: Bożena Roczniak

_____

Jeżeli chciałbyś / chciałabyś dowiedzieć się więcej o naszym narzędziu Ostendi Talent Hunter lub innych narzędziach, które mogą wesprzeć Cię w procesie rekrutacji online – skontaktuj się z nami, a chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości (Bożena Roczniak bozena.roczniak@ostendi.pl +48 603 070 918).